Articol publicat in: Cultura


(sursa: ro.wikipedia)

Istoria s?rb?torii

Cr?ciunul este serbat de c?tre cre?tini pe 25 decembrie dup? cel pu?in trei secole de la moartea personajului principal al evangheliilor, anume ncepnd cu secolul al IV-lea n Vest ?i ncepnd cu cel de-al V-lea secol n Est . Ini?ial, s?rb?toarea na?terii lui Hristos era ?inut? pe 6 ianuarie, istoricii ?tiind azi c? ea se celebra deja n 336 e.n. la Roma (n Est, Boboteaza, serbat? la data de 6 ianuarie ncepnd cu secolul al IV-lea, celebra pe atunci na?terea, botezul ?i primul miracol al lui Iisus, n timp ce gnosticii (sect? cre?tin? considerat? eretic? de c?tre cre?tinismul canonic) serbau aceea?i Epifanie n Egipt, nc? din secolul al II-lea, tot la data de 6 ianuarie, cnd, n viziunea lor, Iisus s-a ar?tat ca Fiul lui Dumnezeu la botez. Sextus Julius Africanus, un cre?tin din secolul al III-lea, este primul care alege n 221 e.n. aceast? dat? pentru na?terea lui Iisus, care ns? nu va fi celebrat? nc? mult? vreme de c?tre ceilal?i cre?tini, care preferau 6 ianuarie.

n primele dou? secole cre?tine, a existat o puternic? opozi?ie la celebrarea zilelor de na?tere a martirilor ?i a lui Iisus. Numero?i P?rin?i ai bisericii au emis comentarii sarcastice privitoare la obiceiul p?gn de a celebra zile de na?tere, cnd, de fapt, sfin?ii ?i martirii trebuiau, n viziunea lor, s? fie celebra?i la data matririului lor, adica la data adev?ratei lor na?teri din prespectiva bisericii. Mul?i cre?tini ai primelor secole erau scandaliza?i ?i de veselia ?i festivismul celebr?rii, pe care l vedeau ca fiind o reminiscen?? a p?gnismului, n special al Saturnaliilor romane.

Ei aveau dreptate s? afirme asta: plasarea s?rb?torii na?terii lui Iisus Hristos din momentul n care aceasta a nceput s? fie celebrat? de cre?tini, exact la finele lui decembrie sau nceputul lui ianuarie (adic? 25 decembrie sau 6 ianuarie), se datora copierii tradi?iilor p?gne, c?ci Evanghelia nu d? nici un detaliu despre data na?terii lui Iisus.

Din motive politice, a?a cum sugereaz? istoricul Edward Gibbon, ierarhia cre?tin? a considerat copierea s?rb?torilor ?i a riturilor p?gne ca fiind solu?ia r?spndirii accelerate a cultului lor n mase, mase care pe atunci erau puternic ata? ate vechilor s?rb?tori ?i practici rituale p?gne.

Factorul pentru care primii cre?tini au ales datele de 25 decembrie sau 6 ianuarie ca moment al na?terii zeului lor, a fost deci c? la aceste date, n lumea roman?, germanic? ?i oriental? se celebrau diverse date de na?tere ale altor zei. Povestea unui zeu salvator n?scut din fecioar? pe 6 ianuarie sau 25 decembrie, nu era deloc nou?, cele mai multe culte p?gne ale vremii adornd cte un astfel de zeu. Astfel, pe 6 ianuarie, data solsti?iului egiptean, era celebrat? rev?rsarea apelor Nilului ?i n cultele misterelor locale na?terea eonului din fecioar?. Epifaniu, scriitor cre?tin, red? n lucrare sa ritul celebr?rilor din 6 ianuarie ?i semnifica?ia acestuia la egipteni ?i la arabii Petra-ei (Eleusa, unde se serba na?terea pruncului-zeu Dusares din fecioar?. Alt scriitor cre?tin, anume Ipolit, descrie cum la Eleusis, n Grecia, se celebra tot atunci s?rb?toarea misterelor, cnd ierofantul exclama la na?terea pruncului sacru: Fecioara care era grea a conceput ?i a n?scut un fiu!. Tot pe 6 ianuarie grecii s?rb?toreau na?terea zeului Dionisie, zeul care ca ?i Iisus, transforma apa n vin.

O s?rb?toare popular? la Roma celebra pe 25 decembrie na?terea Soarelui nenvins (Dies Solis Invicti Nati, Deus Sol Invictus ), ca simbol al rena?terii soarelui ?i alung?rii iernii (ca ?i Saturnaliile). Odat? ce cre?tinii au abandonat celebrarea na?terii zeului lor pe 6 ianuarie optnd pentru data de 25 decembrie, scriitorii cre?tini fac frecvente leg?turi ntre rena?terea soarelui ?i na?terea lui Hristos. Triburile nordeuropene (germanice) celebrau ?i ei la aceea?i dat? Iule, pentru a comemora rena?terea soarelui d?t?tor de lumin? ?i c?ldur?, de maniera n care ?i cre?tinii spuneau despre zeul lor n?scut tot atunci, c? este Lumina lumii. Reprezent?rile numismatice romane ale lui Sol invictus prezint? adesea un chip cu o coroan? de raze, a?a cum n primele reprezent?ri cre?tine Iisus avea ?i el o coroan? de spini.

Astfel c?, n secolul al V-lea chiar, n vremea papei Leon nti, erau cre?tini care afirmau c? serbeaz? nu att na?terea lui Hristos, ct a zeului-soare, fapt care l-a determinat pe acest pap? s?-i mustre pe r?t?ci?i, ns? nu negnd cumva c? trebuie cinstit zeul-soare, ci doar c? nu trebuie cinstit mai mult dect Hristos (Sermo XXII).

Unul dintre zeii cei mai populari la Roma n perioada ridic?rii cre?tinismului, anume Mitra, avea ?i el ziua de na?tere serbat? pe 25 decembrie. Mitra era un zeu persan al c?rui cult ?i rit era ?i foarte asem?n?tor cre?tinismului, a?a cum constata scriitorul cre?tin Iustin Matir n Apologia sa prin secolul al II-lea, a?a cum va remarca mai trziu ?i Tertulian la debutul secolului III. (De praescritione haereticorum). Pe la mijlocul secolului al III-lea, Sfntul Ciprian cartaginezul, clama extaziat: Oh, ce magic? lucrare a Providen?ei c? ziua n care Soarele s-a n?scut Hristos ?i el se na?te!. Cre?tinii secolului al III-lea credeau c? crea?ia lumii a avut loc la echinoc?iul de prim?var?, pe atunci plasat pe 25 martie; prin urmare, noua crea?ie prin ntruparea lui Hristos (concep?ia), trebuia, n viziunea lor, s? aib? loc tot pe 25 martie, moment de la care num?rndu-se 9 luni (sarcina, gesta?ia) se ob?inea data de 25 decembrie.

S?rb?torile din jurul solsti?iului de iarn? au, dup? cum se vede, o origine precre?tin?. Ele sunt legate n mod indisolubil de evenimentele astronomice care au loc n acea perioad?.

Evenimentele astronomice, care n vechime permiteau stabilirea datelor pentru monta animalelor, sem?n?turi ?i m?surarea rezervelor de hran? pentru iarn? ntre recolte, ne permit s? n?elegem apari?ia diferitelor mitologii ?i tradi?ii culturale. n noaptea solsti?iului de iarn?, un observator aflat n emisfera nordic? poate observa cum cele trei stele din centura lui Orion se aliniaz? cu cea mai str?lucitoare stea din est, Sirius, indicnd puntcul unde va r?s?ri soarele n diminea?a de dup? solsti?iul de iarn?. De la data solsti?iului de var?, soarele a descris un arc de cerc descresc?tor de-a lungul cerului sudic. La data solsti?iului de iarn?, soarele ?i opre?te coborrea pe cer iar durata de lumin? zilnic? atinge minimul pentru 3 zile, timp n care soarele nu ?i modific? pozi?ia pe orizont. Dup? acest moment soarele ?i ncepe ascensiunea pe cerul nordic iar durata zilelor ncepe s? creasc?. Bazndu-se pe aceste fapte, multe culturi dau acestui interval interpretarea unei rena?teri a soarelui ?i a unei ntoarceri a luminii. Aceast? ntoarcere este s?rb?torit? din nou la data echinoxului de prim?var?, cnd durata zilei o egaleaz? pe cea a nop?ii. (dat? de care se leag? n cre?tinism s?rb?torirea Pa?telui).

(sursa: ro.wikipedia)

Tem? dezvoltat? simultan pe blogul Cronopedia ?i n re?elele RoGrup, n fapt de sear? cu Lenu?, Altmarius

Share on FacebookShare on Facebook

Share and Enjoy:
  • email
  • Twitthis